torsdag 13 december 2007

Filminspelning, lucia och snöyra

Så här såg det ut förra lördagen, när SL drog upp till Arvidsjaur för att öva sin snöberedskap inför den snövinter som antagligen kommer till Stockholm också tids nog. Jag var ute och gjorde reportage för SEKO-magasinets räkning och några sekunder efter att bilden på snöslungevagnen togs, så kom jag på att jag kanske borde ha stått någon annanstans...

Men bilden blev bra - vad gör man inte för konsten?


Nu är det - bokstavligen - full rulle igen i Glommers - eller Glommywood, som vi kallar det.
Ett filmgäng med skådisarna Allan Svensson, Zinat Pirzadeh och regissören Denize Karabuda i spetsen har dragit in i byn för att spela in TV-filmen "Pokerface".

Inspelningsplatsen har mest varit "Bosses hus", en bit bort från oss där Allan, dvs ungkarlen "Lars-Erik" bor, och dit den kvinna från öst som han mött på nätet kommer, spelad av Zinat.


Innan Allan, som just nu spelar både Gustaf Svensson i "Svensson Svensson" och Tomtefar i TVs adventskalender drog vidare hann han, dvs hans rollkaraktär, först dö på Zinats toalett! (hon har en sommarstuga tvärs över vägen). Vilken rubrik det kunde blivit - "Tomten dör på dass i Glommersträsk"! Det borde väl ha satt Glommers på kartan.

I torsdags, på Lucia, spelade de in på Finnbergs ICA-affär, Pia och jag var statister. Först fick vi vänta i en timme medan Zinats karaktär gick omkring med toapapper och Lars-Eriks urna i en shoppingvagn - det hann bli många lussebullar medan vi väntade.

Sen var det dags för Pia och mig att göra vår stora insats. Möjligen ses vi i cirka fem sekunder i bakgrunden, på väg in i affären medan Zinat står och betalar i kassan. De som såg oss såg att vi såg ut som norrbottningar, vad det nu kan innebära.
Men innan dess hade vi varit på Lucia två gånger, en gång i församlingssalen med klass ett och två, där vi åt gröt. Och en gång hos kommunens samlingslokal för flyktingar som finns i Glommers, där klass åtta lussade och de flesta av flyktingarna drack glögg och åt saffransbullar för första gången. Lucian hade äkta ljus i håret och pojkarna hade papphattar och nattlinnen på sig. De måste ha tyckt att vi svenskar är ganska exotiska.
Idag, lördag den 15e, var Pia och jag på julkalas i Abborrträsk på julkalas. Norrbottens bästa bilfirma, Forsgrens bilar, som vi köpte vår Citroën hos i somras, bjöd alla årets köpare på julbord. Nära 200 personer dök upp och ändå hade inte alla som köpt bil kommit. Gott och trevligt sällskap, vi satt mitt emot en kille som jag hade träffat på SLs snöröjningsövning i Arvidsjaur och hans fru.

Därifrån for jag till körrepetition i Glommersträsks kyrka och sen blev det adventskonsert några timmar senare. Körens manssektion ökade därmed med 50 procent. Så nu är jag fast på livstid, säger de andra, körsång sägs vara en av de värsta drogerna. Och det är bara att konstatera, kören är minst lika trevlig som alla andra glommersgrupper som vi fastnat för.

Den här veckans grattis går till Majas härliga syster - och min dotter - Linnéa, som äntligen kommit in på psykologutbildningen! HURRA!

Och till Majas kompis Mathilda som tagit körkort! HURRA!

I morgon blir det julbord på Värdshuset Gula Villan, där Farhad ska bjuda på traditionella och gamla rätter. Kan bli mycket intressant!

/Kram från oss mätta och nöjda









Inga kommentarer: