lördag 30 augusti 2008

Hösten är här- pelargonerna har fått flytta in


Nu är klockan 21.30 och ute är det knappt 5 grader varmt. Bestämde mig redan i morse att det var bäst att ta in pelargonerna idag. De har stått ute på broarna hela sommaren. Sticklingarna vid butiken och samlingen vid vår privata dörr. Det tog lite drygt två timmar att ta in,ansa och placera pelargonerna. Lite senare skall jag flytta en del dubletter ner i källaren för att testa övervintring både mörkt och svalt. Förra vintern övervintrade jag dem i kalla köket med extraljus och ca 13 grader varmt. De flesta klarade det bra. Denna vinter får de flesta stå i det köket igen men med mindre ljus en del skall få stå i arbetsrummet med extraljus eftersom det är lite varmare där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan.
Var ute och sökte på råd inför intagning av pelargonior. Imorse var det en grad här i Partille och nu undrar jag om man kan ta in sina hängpelargonior som både har knoppar och blommar? Du skrev att du sätter dem i köksfönstret - klarar de sig där och hur reagerar de när de plötsligt får komma in i värmen... eftersom jag köpte en annan pelargonia som har liksom små rosblommor i rosa/beigt som är ganska så stor undrar jag om du har haft en sådan och om man kan ta in den också.. jag har ingen källare att övervintra dem i, endast rumstemperatur.
Hälsn
Elisabeth i Partille