onsdag 9 april 2008

Ett år går fort


Nu har vi bott i huset ett år. Den 5 april 2007 kom vi hit med det sista lasset och Maja, Pia och Ingalill stannade kvar medan jag åkte tillbaka till Stockholm igen för att avsluta jobbet på Lärarförbundet. Sen kom jag efter lagom till midsommar.
Vi firade med en liten tårta och vännen Ocki på besök.

Vädret är som det är i april. Smältväder ena dagen, tungt snöfall den andra. Och om några veckor är det Valborg, då vi ska hälsa våren välkommen. Bygderådet ansvarar, det vill säga bland annat jag eftersom jag blivit ordförande i Bygdeföreningen under detta svindlande år. Ålderman, kallas det visst.

Det innebär också att jag fått åka till Landsbygdsriksdagen i Lycksele, där landets byföreningar samlades för att diskutera gemensamma angelägenheter och få inspiration. Över tusen personer - imponerande.
Bland dessa människor hittade jag 1) en skolkamrat från grundskolan på Lidingö. Visserligen behövde jag kolla på namnskylten för säkerhets skull men första intrycket stämde, 2) en annan skolkamrat fast från Journalisthögskolan, 3) en bekant som vi träffade på Kreta tillsammans med hans familj, när Maja var liten, 4) en granne från våra tidiga år i Bromsten för 20 år sedan och till sist missade jag precis en av mina lumparkompisar från Upplands-Bro som numera jobbar som näringslivsutvecklare i en kommun i Västerbotten.
En stor del av mitt liv strömmade emot mig på Hotell Lappland, en mycket märklig känsla.

I Lycksele bodde jag hemma hos Carl-Gustaf, numera en bit över 80 år, (och hans fru) som växte upp i vårt hus men flyttade från Glommers som 17-åring och blev telefonare i Lycksele, där han stannat.
Han kunde berätta massor av historier som vi inte hade en aning om kring huset och vilka verksamheter som bedrivits här: skomakarverkstad och fotoateljé bland annat förutom den telefonstation och lanthandel som vi redan känt till.
Någon gång ska vi bjuda hem Carl-Gustaf och hans bror med respektive för att få höra mer.
Då ska jag ha en bandspelare.







Natt över träsket...

Inga kommentarer: